فرزندپروری

مادر و کودک

روشهایی برای درست شدن رفتار بچه های بی ادب!

چهار رفتار ناپسند و شایع در میان کودکان وروش‌های مدیریت و مهار این رفتارها.

  • کودکان لجباز
    زندگی با کودکانی که رفتار نامناسب دارند خیلی سخت است خصوصا اگر پدر و مادر دیگر راهکاری برای حل آن نداشته باشند
    رفتار کودک را ریشه‌یابی و تحلیل کنید لجبازی از رفتار‌ی است که اصولا با گریه‌کردن، جیغ کشیدن، فحش دادن یا تخریب اشیا یا آسیب زدن به کودک دیگر همراه است. عده ای از روانشناسان معتقدند، لجبازی زمانی پیش می آید که کودک اعتماد به نفس کافی ندارد و مدام همسالان خود را از خود برتر می‌بیند و گاهی اوقات کودک این رفتار را با الگو گرفتن از والدین انجام میدهد. برای درست کردن این رفتار و جلوگیری از زفتار کودک چند راه حل را پیشنهاد میکنیم،باید بفهمیم هدفش از لجبازی چیست، جلب‌ توجه است یا اینکه واقعا مشکلی دارد !دو راه برای انجام اینکار دارید:
    گام اول:
    اگر هدفش از لجبازی جلب‌ توجه است می‌توانید به‌راحتی او را مهار کنید؛ مثلا اگر از او خواستید کاری انجام دهد و او بر سر انجام آن لجبازی کرد با این لفظ دوباره از او درخواست کنید که« اگر تونستی این کار رو بکنی؟» یا «اگر تونستی یک شوت محکم بزنی؟» در این شرایط کودک لجباز اگر به دنبال جلب ‌توجه باشد با انجام این کار به دنبال هدفش می‌گردد.
    گام دوم:
    ولی وقتی میبینید جلب توجه نیست و با شما همراه نمیشود،باید با روشهای مختلف بررسی کنید که شاید لجبازی یرایش عادت شده است و با انجام آن کودک آرامش پیدا میکند شاید جدا سازی این دو مسئله برای‌ شما دشوار باشد در این صورت پیشنهاد میکنیم حتما با یک مشاور مشورت کنید
  • کودک بی ادب
    بعضی از کودکان خیلی حاضر جوابند برای اینکار میتوانید یکسری جملات را آماده کنید
    وقتی از حاضرجوابی کودکان حرف می‌زنیم مقصودمان زمان‌هایی است که از کودک پاسخگویی سریع و واکنش بی‌ادبانه مانند زبان‌درازی، حاضرجوابی و انواع و اقسام شکلک‌ها را می‌بینیم. مصداق این کودکان پسربچه‌ای است که وقتی بشقاب شلغم یا سوپ روبه‌رویش است، می‌گوید: «من از شلغم متنفرم! مزخرفه» یا دختربچه‌ای است که وقتی از او می‌خواهید در تمیز کردن اتاقش شما را همراهی کند به شما می‌گوید: «دوست دارم اتاقم کثیف باشه. اگر ناراحت می‌شی خودت تمیز کن». در این شرایط چه باید کرد؟ گاهی بچه‌ها متوجه نیستند که این‌طور صحبت کردن آنها بی‌ادبی و حاضرجوابی تلقی می‌شود. اما برای مهار کردن این رفتار راه‌حل‌هایی وجود دارد که میتوان امتحانشان کرد‌. رفتارهای درست را به او آموزش دهید. با او درباره رفتارش صحبت کنید و بگویید جملاتی که استفاده می‌کنی مودبانه نیست و بهتر است از جملات دیگری استفاده کنی. برایش جملات جایگزین را تکرار کنید.به او بگویید به جای آنکه بگوید شلغم مزخرف است می‌تواند بگوید میلی به شلغم ندارد یا چطور می‌شود شلغم را مزه‌دار کرد یا به جای آنکه بگوید من اتاق کثیفم را دوست دارم می‌تواند بگوید که الان برای تمیز کردن اتاق آمادگی ندارد یا چند ساعت دیگر این کار را انجام می‌دهد.
    دومین راه این است که مراقب باشید در برابر بی‌ادبی او خشمگین نشوید و تنها به او نشان دهید که در این شرایط با او صحبت نمی‌کنید. او را برای مدتی تنها و به حال خود بگذارید تا درباره رفتارش فکر کند در صورتی که او رفتارش را در موقعیت‌های مشابه تکرار کرد در برابر خواسته‌هایش قاطعانه «نه» بگویید و این شیوه را تا زمانی ادامه دهید که از او رفتاری مناسب ببینید.
  • بچه‌های گستاخ
    در برخورد با این بچه ها قاطع و مصمم رفتار کنید
    مادر پدرها باید بتوانند جملات و رفتارهایی که گستاخانه است و جملاتی که از احساسات کودک است را تشخیص دهند و بنوانند جدا کنند مثل این جملات «از این غذا خوشم نمی‌آید»یا«صدای‌تان هنگام صحبت کردن با تلفن خیلی بلند و آزار‌دهنده است» این جملات در گروه جملات گستاخانه قرار نمیگیرد به این دلیل که کودک فقط میخواست صادقانه انتظاراتش را بیان کند رفتارهای گستاخانه رفتارهایی هستند که همراه با بددهانی، پرخاشگری فیزیکی مثل پرتاب کردن وسیله های اطراف،مسخره کردن فیزیکی یا کلامی،بی توجه ای به حرف شما از نشانه های زفتار گستاخانه کودک شما است.
    برای برخورد با این نوع رفتارها کودک اول باید بعضی از نیازهای او را آماده نکنید مثلا به کودکتان بگپیید بخاطر رفتارهای بدی که دارد اسباب بازی که دوست دارد برایش نمیخرید و سر حرفتان بمانید حتی اگر کودک معذرت خواهی کرد اینکار را انجام ندهید اما بابت عذرخواهی‌اش با او مهربان باشید و از او تشکر کنید اما به او بفهمانید که پیامد کار اشتباهش را باید تجربه کند.
  • بچه‌های دروغگو
    زمانی که میبینید کودکتان خیلی دروغ میگید به رفتارهای خود و همسرتان دقت کنید زیرا کودکان تمام رفتارها وآداب و رسوم زنگی را از شما الگو برداری میکنند فرقی نمیکند هر رفتاری چه غلط و چه درست پس حواستان به رفتارهایتان باشد و بعد از آن با کودکتان صحبت کنید و به او بگویید که کارش اشتباه است و او باید با شما صادق باشد به او توضیح دهید که با دروغ گویی ممکن است شما و خودش را دچار مشکل کند هنگامی که کودکتان دروغ میگوید و شما متوجه آن میشوید وجدانش با سوال بیدار کنید.
    به او بگویید آیا دروغ گفتن کار درستی است؟ اگر همیشه همه اعضای خانواده به هم دروغ بگویند چه می‌شود! از داستان‌ها و قصه‌هایی که مفاهیم دروغگویی در آنها نهفته است، استفاده کنید. و سعی کنید که دلیل دروغ گفتن کودکتان را بفهمید. گاهی بعضی از بچه‌ها برای پنهان‌کاری دروغ می‌گویند و گاهی برای شاد کردن دل والدین مثل وقتی که کودکی با توپ شیشه آینه را می‌شکند و آن را گردن برادرش می‌اندازد. در این شرایط باید به کودک‌تان یاد بدهید که وقتی به شما راستش را می گوید بیشترخوشتان می آید ، شما کمتر عصبانی می‌شوید. علاوه بر این می‌توانید برای دروغگویی هم جریمه مشخص کنید؛ مثلا اگر کودک‌تان به دروغ به شما می‌گوید مشق‌هایش را نوشته اما ساعت 9شب متوجه می‌شوید ننوشته می‌توانید او را به خاطر ننوشتن مشق‌هایش برای یک روز از تماشای برنامه کودک محروم کنید و یک روز دیگر هم این جریمه را به خاطر دروغگویی تمدید کنید.
628 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

با درج نظر در سایت شما حریم خصوصی و شرایط و قوانین را خوانده و می پذیرید.
افزودن نظر
آخرین مطالب

پربیننده‌ترین‌ها
تماس
  • بازگشت به بالای سایت