فرزندپروری

مادر و کودک

روانشناسی کابوس دیدن کودکان

خوابیدن یکی از لذت بخش‌ترین نعمت‌هایی است که خدا در اختیارمان قرار داده است. چون باعث سرزنده شدن انسان می‌شود، گاهی در خواب چیزهایی می‌بینیم که برایمان لذت بخش است و گاهی هم ترسناک،کودکان هم گاهی دچار کابوس می‌شوند، روانشناسان، راجع به حقیقت خواب و رویا در دوران کودکی اینگونه پاسخ دادند.
تفاوت رویا وخواب:
روانشناسان خواب و رویا را 2مقوله کاملا جدا می‌دانند. خواب وقتی اتفاق می‌افتد که کودک تصاویری را دیده باشد ولی رویا برگرفته از تخیل ذهنی خود کودک است. زمانی که کودکان از رویاهای‌شان صحبت می‌کنند در واقع ساخته ی ذهن‌شان است و مسئله‌ای را در ذهنشان پرورش داده‌اند.
سن خواب دیدن کودکان:
خواب دیدن کودکان سن دقیقی ندارد، ولی وقتی کودکان 2 تا3 ساله از رویاهای خود می‌گویند، می‌توان گفت که خواب هم می‌بینند
آیا کودکان هم کابوس میبینند؟
بله، کودکان هم گاهی کابوس می‌بینند.کابوس‌هایی که ممکن است هیچ وقت فراموش نکنند که برای ما هم پیش آمده است. اغلب زمانی این کابوس‌ها را می‌بینیم که مغزمان مشغول است و اطلاعات جدید را در حافظه نظم می‌دهد
بچه ها گاهی دچار کابوس هم میشوند. کابوس های شبانه و وحشت شبانه از آن اتفاق هایی است که ممکن است هرگز از ذهن پاک نشود و همه ما با مرور خاطره های دوران کودکی یک یا چند کابوس را به خاطر میآوریم که آنها را با خود به دوران بزرگسالی آورده ایم. کابوسهای شبانه را اغلب در زمانی از خواب می‌بینیم که مغز بسیار فعال و در حال نظم دادن اطلاعات جدید در حافظه است.
چگونگی برخورد با کابوس کودکان:
کابوس کودکان اصولا از 3 سالگی شروع می‌شود و در 4 تا6 سالگی خیلی زیاد می‌شود. کودکانی که در شرایط اضطراب آور بیشتری هستند، کابوس‌های شبانه‌شان هم بیشتر می‌شود.اینکه کودکان کابوس می‌بینند کاملا طبیعی است و جزو روند رشد کودکان است. بیشتر کودکان 4تا6 ساله در خواب موجودات ترسناک را می‌بینند پدر مادرها باید بدانند چطور با کودک خود برخورد کنند و برای فرزندشان توضیح دهند که این فقط یک خواب بوده و واقعیت ندارد و کودک‌شان را آرام کنند. بهتر است برای جلوگیری از مواجه شدن کودک با تاریکی در اتاقش از چراغ خواب استفاده شود
بیشتر کودکان یادشان نمی‌ماند چه کابوسی دیده‌اند ولی اگر در‌مورد کابوس‌شان حرفی زدند، والدین سعی کنند به صحبت‌های کودک‌شان با دقت گوش دهند وجدی بگیرند هیچوقت برای کودک نخندند و نگویند نباید از این چیزها بترسی. وقتی خوابش را شنیدند به او بگویند ترس او از خوابی که دیده است کاملا طبیعی است اما اینها خواب بوده و واقعیت ندارد و دیگر تکرار نمی‌شود. کودکان نمی‌توانند مرز بین واقعیت و خواب را تشخیص دهند، قبل از اینکه کودک‌تان بخوابد برای‌شان داستان‌های ترسناک تعریف نکنید. داستان‌های ترسناک فقط ترس کودک‌تان را بیشتر می‌کند برای اینکه کودک‌تان را بخوابانید هر داستانی را نخوانید.
قسمتی از خواب کودکان بخاطر مسائلی است که در طول روز برای‌شان پیش آمده، بهتر است والدین به خواب کودکشان توجه کنند.
وقتی کودک برای خود شخصیت خیالی می‌سازد انگار که آن را می‌بیند چه باید کرد:
اگر کودک‌تان برای خود شخصیت خیالی ساخت و جوری برخورد کرد که انگار آن را می‌بیند شما می‌توانید با بازی درمانی و کمک گرفتن از یک متخصص این مشکل را حل کنید. خیلی از والدین بدون اینکه بدانند با این موضوع برخورد و احساس کودک را سرکوب می‌کنند و باعث می‌شوند خلاقیت کودک نابود شود.
خواب و رویا در دوران کودکی
مسخره کردن خواب کودکان خیلی اشتباه است و والدین نباید وقتی کودک می‌خواهد خوابش را تعریف کند جلوی او را بگیرند بهترین روش برای حل این مشکل این است که والدین با شخصیت خیالی کودک‌شان همراه شوند. برای مثال اگر کودک‌تان گفت من دارم رو آب اسکی میرم، او را مسخره نکنید، بگوییدخوش‌بحالت! من هم همیشه دوست داشتم رو آب اسکی برم ولی اگر دیدید
خیال‌پردازی‌های کودکتان از حد خود گذشت و روی شخصیت کودکتان اثر منفی گذاشت باید از متخصصان کودک راهنمایی بخواهیداما در حد اعتدال باید اجازه تخیل به کودک بدهیم.
برای اینکه کودک‌مان خواب راحت و بدون مشکلی داشته باشند چیکار کنیم:
اول از همه سعی کنید ساعت منظمی برای خواب کودک‌تان تعیین کنید و بخوابانیدش و بیدارش کنید. والدین باید سعی کنند در ساعت منظمی کودک را بخوابانند و او را بیدار کنند. اتاق خواب مناسبی برای کودکتان آماده کنید. اسباببازیهایی که کودک‌تان دوست دارد را در دسترسش قرار دهید. نگذارید که فیلم‌های ترسناک ببیند مخصوصا اگرکودک‌تان سابقه کابوس دیدن داشته باشد. به او اطمینان دهید کابوس ها واقعی نیستند و کسی نمیتواند در خواب به او آسیب برساند. اگر کابوس دید به او اطمینان بدهید کنارش هستید. به او احساس امنیت بدهید و بگویید او را تنها نمیگذارید. اکثر والدین خواب و رویای کودک‌شان را اشتباه می‌گیرند و به همین خاطر حرف‌های کودک‌شان را جدی نمی‌گیرند و با او با جدیت برخورد می‌کنند.
پدر مادرها بخاطر اینکه بتوانند وارد دنیای کودکان شوند باید فرق رویا و خواب را تشخیص دهند
همه ما در کودکی خیال و آرزوهایی داشتیم که در بزرگسالی برای مان به خاطره تبدیل شدند. بنابراین نباید قصه خواب کودکانمان را مسخره کنیم یا آنها را از تعریف کردن خوابی که دیده اند منع کنیم اما گاهی کودکان آنقدر در دنیای خیالی خود فرو میروند که بیرون آوردنشان کار آسانی نیست. در این شرایط حتما کودک را نزد یک روانشناس کودک ببرید تا با او صحبت کند اما هرگز به هر بهانه ای اسم روی کودکتان نگذارید و تخیلاتش را سرکوب نکنید چون برخی از محققان بر این باورند که خیال‌پردازی میتواند زمینه ساز خلاقیت و موفقیت کودک در بزرگسالی شود چون این تخیلات باعث تجزیه و تحلیل مغزی بیشتری در کودک میشود اما اگر میخواهید کودکتان از کابوس های شبانه رهایی یابد، بهتر است قبل از خواب او را از تماشای کارتون های ترسناک منع کنید یا به هیچ وجه اسباببازیهایی که عجیب و غریب هستند برایش نخرید و به جای آن با اختصاص وقت بیشتر برای کودک با او بازی کنید و حتی نمایشهایی را که دوست دارد با یکدیگر در خانه اجرا کنید تا هم احساس امنیت بیشتری پیدا کند و هم در خواب آسودهتر باشد.

894 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

با درج نظر در سایت شما حریم خصوصی و شرایط و قوانین را خوانده و می پذیرید.
افزودن نظر
آخرین مطالب

پربیننده‌ترین‌ها
تماس
  • بازگشت به بالای سایت