فرزندپروری

آموزش کودکان

۱۰ حرفی که هیچ وقت نباید به کودکتان بزنید

امروزه قطعا کمتر کسی عبارت هایی قدیمی مثل «صبر کن تا بابات بیاد خونه!» یا «کاش تو هم مثل خواهرت بودی» را به فرزندش می گوید. اما هنوز هم عبارت هایی هستند که به خاطر فرزندان و به خاطر خودتان باید از استفاده از آنها پرهیز کنید.

با ما همراه باشید تا ۱۰ حرفی که هیچ وقت نباید به کودکانتان بگویید و تاثیری که این حرف ها بر کودکان دارند را برای شما توضیح دهیم:

۱- عالی بود
تحقیقات نشان داده که استفاده بیش از حد از عباراتی مثل «دختر خوب» یا «عالی انجام دادی» هربار که فرزندتان مهارتی را به درستی انجام می دهد او را به تعریف کردن های شما بیشتر وابسته می سازد تا به انگیزه های خودش. تعریف و تمجیدهایتان از آنها را برای وقتی که واقعا کار مهمی انجام می دهند نگه دارید، و سعی کنید تا حد ممکن خاص باشید. به جای اینکه به او بگویید «بازی عالی ای بود» می توانید بگویید: «همکاری قشنگی بود. اینکه چشمت دنبال هم تیمی هایت می گشت را دوست داشتم».

۲- تکرار هرکاری باعث پیشرفت در آن میشود
درست است که هرچه فرزندتان زمانی را بیشتر به کاری اختصاص دهد مهارتش در آن کار قوی تر خواهد شد. با این وجود، این می تواند فشاری برای برتری داشتن یا برنده شدن به او وارد کند. این عبارت این حس را به او منتقل می کند که اشتباهات تو به این معنا هستند که به قدر کافی تمرین نکرده بودی. همیشه بچه هایی هستند که خودشان را سرزنش می کنند یا به خود می گویند: «کجای کار من اشتباه بوده؟ من دائما تمرین کردم و تمرین و تمرین و هنوز هم بهترین نیستم». در عوض باید فرزندتان را ترغیب کنید تا سخت تلاش کند چون این کار باعث می شود پیشرفت کند و از پیشرفت خود لذت ببرد.

۳- چیزی نشده
وقتی فرزندتان با گریه و زانوهایی زخمی پیش شما می آید، ممکن است به صورت غریزی بخواهید او را آرام کنید و برای اینکار می خواهید به او اطمینان دهید که اتفاق بدی برای او نیفتاده. اما گفتن اینکه چیزی نشده فقط باعث می شود حال او بدتر شود. او گریه می کند چون از نظر او واقعا چیزی شده. شما می توانید او را در آغوش بگیرید و به او بگویید «درست می گویی، خیلی بد زمین خوردی» و از او بپرسید که آیا دوست دارد ببوسیدش یا برایش باند ببندید (یا هر دو).

۴- عجله کن
کودک شما هنگام صبحانه بیهوده وقت می گذراند یا با وجود اینکه نمی تواند بندهای کفش ورزشی اش را ببندد، باز هم اصرار دارد خودش اینکار را انجام دهد و مدرسه اش دیر می شود. اینکه در چنین موقعیت هایی شما بخواهید او را مجبور کنید عجله کند فقط استرسی اضافی به او منتقل می کنید. بهتر است چنین وقت هایی در کنارش باشید و نه در مقابلش. اینکه بگویید «باید عجله کنیم» این حس را به او منتقل می کند که هر دو در یک تیم هستید. یا می توانید حاضر شدن را به شکل مسابقه در آورید و بگویید: «بیا ببینیم کدام یک از ما زودتر حاضر می شود».

۵- من رژیم دارم
مراقب وزنتان هستید؟ این موضوع را پیش خود نگه دارید. اینکه فرزندتان هر روز شما را ببیند که روی ترازو می روید و در مورد اینکه چاق هستید صحبت می کنید، می تواند باعث شود تصویر ناسالمی از بدنش برای خود ایجاد کند. می توانید به او بگویید که حسی که غذاهای سالم به شما می دهند را دوست دارید و به همین علت بیشتر از این غذاها می خورید. می توانید همین استراتژی را برای ورزش کردن هم داشته باشید. اینکه بگویید «باید ورزش کنم»، مثل گله داشتن به نظر می رسد، در عوض خوب است که بگویید هوای بیرون خیلی خوب است و من قصد دارم کمی قدم بزنم. این کار حتی باعث می شود او را ترغیب کنید که به شما ملحق شود.

۶- پول نداریم
اینکه وقتی کودکتان به شما التماس می کند که آخرین مدل اسباب بازی را برای او بخرید چنین جوابی به او بدهید، خیلی ساده است. اما انجام این کار این پیام را به او می رساند که شما بر امور مالیتان کنترل ندارید، که برای کودکان بسیار ترسناک است. باید راه دیگری برای رساندن معنی یکسان انتخاب کنید، مانند: «ما این را نمی خریم چون قرار است پولمان را برای خریدهای مهم تر نگه داریم». اگر اصرار داشت که بیشتر توضیح دهید، آنگاه شما فرصتی مناسب برای شروع صحبت در مورد مدیریت پول و پس انداز خواهید داشت.

۷- با غریبه ها صحبت نکن
درک این موضوع برای کودکان خیلی دشوار است. علاوه بر این ممکن است کودکان این قانون را اشتباه درک کنند و در موقعیت هایی بسیار حساس در برابر کمک های ماموران پلیس یا آتش نشانی از خود مقاومت نشان دهند. به جای این کار می توانید سناریوهای مختلف را برای او به تصویر بکشید. برای مثال می توانید از او بپرسید «اگر مردی که نمی شناسیش به تو شکلاتی بدهد و از تو بخواهد که تو را تا خانه برساند چه میکنی؟» و به او فرصت دهید تا پاسخ دهد، سپس راهنمایی اش کنید. از آنجایی که بیشتر آزارهایی که کودکان می بینند از افرادی است که برایشان غریبه نیستند و کودکان آنها را میشناسند بهتر است از فرزندتان بخواهید اگر کسی او را ناراحت یا اذیت کرد و یا ترساند سریعا به شما بگوید.

۸- مراقب باش
گفتن این حرف برای مثال هنگامی که کودکتان در حال بازی کردن در زمین بازی است می تواند باعث شود او آسیب ببیند. زیرا حرف شما حواس او را پرت می کند و تمرکزش را از دست می دهد. اگر خیلی استرس دارید می توانید در نقاطی که به او نزدیک تر است بایستید و تا حد ممکن آرام و ساکت باشید.

۹- تا غذایت را تمام نکنی از دسر خبری نیست
گفتن این عبارت باعث می شود کودک احساس کند تحت کنترل است و لذت بردنش از غذا کاهش می یابد. تغییر ظریفی در جمله بندی می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر کودکتان داشته باشد. می توانید پیامتان را اینگونه منتقل کنید که: «اول غذایمان را می خوریم و بعد از غذا دسر داریم».

۱۰- اجازه بده من کمکت کنم
وقتی کودکتان برای تمام کردن پازلی تلاش می کند، اینکه بخواهید دستی به کارش برسانید خیلی طبیعی و عادی است. اما این کار را نکنید، چون باعث می شود استقلال فرزندتان را تضعیف کنید و او همیشه برای یافتن پاسخ دنبال دیگران بگردد. در عوض می توانید با سوالاتی که جنبه راهنمایی دارند به او کمک کنید که مشکلش را حل کند. می توانید به او بگویید: «فکر نمی کنی آن قطعه بزرگ باید این پایین قرار گیرد؟ بیا امتحان کنیم».

644 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نوشتن یک نظر

با درج نظر در سایت شما حریم خصوصی و شرایط و قوانین را خوانده و می پذیرید.
افزودن نظر
آخرین مطالب

پربیننده‌ترین‌ها
تماس
  • بازگشت به بالای سایت