فرزندپروری

مادر و کودک

ایده های جدید برای عیدی دادن به کودکان

عیدی دادن از قدیم الایام یکی از رسم های متداول در بین ایرانیان بوده است. در این ایام کوچکتر ها به دیدن بزرگترها می روند و بزرگتر ها هم به یمن آن روز به کوچکترها عیدی می دهند. یادم می آید در زمان های قدیم این رسم خیلی بیشتر از امروزه رواج داشت و ما بچه ها به عشق عیدی گرفتن بود که همه جا با پدر و مادرمان می رفتیم تا عیدی بگیریم و شوق و ذوق خاصی برای عید و دیدو بازدید داشتیم اما امروزه هم می توان این رسم زیبا را به گونه ای متفاوت اجرا کرد .

به کودکان چه چیزی هدیه دهیم ؟
_سعی کنید قبل از فرارسیدن سال جدید، اسکناس های تازه و نو تهیه کنید و آن ها را به عیدی کودکان اختصاص دهید؛ چون اسکناس های نو، تأثیر مثبتی بر کودکان می گذارد. بسیار مشاهده شده که کودکان سنین پایین، از تعداد اسکناس ها بیشتر لذت می برند تا از مبلغ آن، پس بهتر است به کودکان سنین پایین، مبلغ عیدی را با اسکناس های ریزتر و نو هدیه کنید.

_ اگر عکسی از کودک یا نوجوانی که می‌خواهید به او عیدی دهید در اختیار دارید، می‌توانید عکس او را روی لیوان، تی‌شرت یا ظروف غذا چاپ کنید. این کار را دفاتر تبلیغاتی انجام می‌دهند، ولی جدا از آن معمولا غرفه‌هایی در پارک‌ها یا مراکز خرید هستند که با مراجعه به آنها می‌توانید طرح مورد نظرتان را سفارش دهید.

_ کتاب به دلیل کاربرد آموزشی آن، یکی ازآن بهترین هدیه​هایی است که می‌توانید برای سنین مختلف به هر تعداد که مایلید، تهیه کنید و عیدی بدهید. آنها را با استفاده از روبان ببندید و به دلخواه تزئین کنید. می‌توانید کتاب‌ها را در پاکت یا کیف‌های کاغذی زیبایی قرار دهید.

 _در صورت تمایل می‌توانید از تخم‌مرغ‌هایی که برای سفره هفت‌سین خود تهیه کرده‌اید، به تعداد بیشتر آماده کنید و به کودکان هدیه دهید که هفته قبل آموزش‌های مربوط به آن داده شده است. می‌توانید با شکستن قسمتی از سر تخم‌مرغ طبیعی یا سفالی و پس از رنگ‌آمیزی، داخل آنها را سبزه سبز کنید یا خاک مناسب داخل آنها ریخته و برگ یا گل‌های طبیعی ظریف و ماندگار را که قابلیت رشد دارند در داخل خاک بکارید. فراموش نکنید در انتهای تخم‌مرغ سوراخ ریزی برای عبور آب و هوا ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود که کودک نسبت به حفظ گیاه احساس مسئولیت کند

-برای بچه‌های 3 تا 5 سال می‌توانید هدیه‌های متفاوت‌تری بخرید. خمیربازی یا رنگ انگشتی علاوه بر اینکه بچه‌ها را خوشحال می‌کند خلاقیت آن‌ها را بالا می‌برد. سی‌دی‌های کارتون و بازی هم برای بچه‌ها در این سن قابل استفاده است. ماه و ستاره شب‌رنگ هم هدیه‌ای مناسب برای بچه‌ها به‌خصوص بچه‌هایی است که تازه می‌خواهند به تنهایی در اتاق خودشان بخوابند. این ماه و ستاره‌ها به سقف می‌چسبند و وقتی چراغ را خاموش می‌کنید می‌درخشند و آسمان اتاق کودک‌تان را شبیه آسمان کویر می‌کنند. لباس شخصیت محبوب کارتونی کوچولوها هم بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید آن‌ها را خوشحال می‌کند. اگر کودک به عروسک یا شخصیت کارتونی خاصی علاقه دارد، یکی از زیباترین کارهایی که می‌توانید بکنید این است که عکسش را بگیرید، از یک عکاسی بخواهید آن عکس را کنار شخصیت محبوب کودک مونتاژ کند و به شکل تابلو برای‌تان چاپ کند. خوراکی‌های بامزه برای هر بچه‌ای خوشایند است. یک بسته پاستیل، مارش ملون، آدامس با جعبه‌های متفاوت یا خوراکی‌های جالبی که بچه در حالت عادی نمی‌خورد، می‌تواند او را خوشحال کند. البته توجه کنید قبل از خرید خوراکی سن کودک را مد نظر قرار دهید. مثلا پاستیل برای بچه یک ساله مناسب نیست.

هدیه گران قیمت ندهید
نباید هدیه‌ بسیار گرانقیمت‌ یا مبلغ‌ عیدی‌ بسیار زیاد باشد زیرا در این‌ صورت‌ همه‌ از عهده‌ چنین‌ کاری‌ برنمی‌‌آیند. امکان‌ دارد همین‌ مساله رقابت‌ به‌ وجود آورد و تا حدی‌ باعث‌ قطع‌ ارتباط‌ بعضی‌ خانواده‌ها با یکدیگر شود.

توصیه‌ می‌‌کنیم‌ مقدار کمی‌ پول‌ با توجه‌ به‌ سن‌ و سال‌ بچه‌ها برای‌ عیدی‌ در نظر گرفته‌ شود؛ برای‌ بچه‌های‌ کوچک‌تر کمتر و برای‌ بچه‌های‌ بزرگ‌تر بیشتر. عیدی‌ کودکان‌ را از آنها نگیرید. بعضی‌ از والدین‌ پول‌های‌ عیدی‌ کودکان‌ را از آنها می‌‌گیرند. حال‌ یا به‌ بهانه‌ این‌که‌ می‌خواهند برایشان‌ نگه‌ دارند و یا به‌ بهانه‌های‌ دیگر؛ به‌ هر حال‌ آنها را از لذت‌ عیدی‌ داشتن‌ و خرید کردن‌ محروم‌ می‌‌کنند و این‌ کار درستی‌ نیست. بایستی‌ عیدی‌ بچه‌ها را به‌ خود آنها بدهیم و اگر سن‌ آنها کم‌ است‌ و هنوز نمی‌‌دانند که‌ با آن‌ پول‌ها چه‌ کنند، بهتر است‌ پدر و مادر آنها را به‌ مغازه‌ ببرند و ضمن‌ توضیحی‌ که‌ برایشان‌ می‌‌دهند از آنها بخواهند که‌ اسباب‌بازی‌ یا چیز دیگری‌ را انتخاب‌ کنند.
رعایت نکات زیر ضروری می‌باشد 
-بگذارید کودکان عیدی‌های خود را هر چقدر دوست دارند بشمارند، چون با شمارش اسکناس هم لذت می‌برند و هم شمارش پول را یاد می‌گیرند (آموزش غیر مستقیم.)
-روی اسکناس‌های عیدی مطلبی ننویسید یا امضا نکنید، چرا که این کار آموزش نادرست برای کودکان می‌باشد.
-تا حد امکان عیدی فرزندانتان را صرف هزینه‌های خود یا خانواده نکنید، چرا که تاثیر بدی بر کودکان می‌گذارد.
-اگر در یک زمان به چند کودک عیدی می‌دهید سعی کنید به همگی به یک میزان عیدی هدیه بدهید.
-هنگام عیدی دادن بهتر است دستی بر سر کودکان بکشید و با احترام عیدی را تقدیم نمایید که این عمل تاثیر مطلوبی در روح و روان کودک خواهد گذاشت.
-اگر کودک دو قلو دارید برای هر کدام حساب جداگانه‌ای افتتاح نمایید تا از کودکی استقلال و انضباط اقتصادی را یاد بگیرند.
-کودکان در جمع خود از عیدی‌های خود صحبت می‌کنند. اگر کودک شما عیدی کمتری دریافت کرده و احتمال می‌دهید از این وضعیت ناراحت شود، با او صحبت کنید و به او آموزش دهید که مبلغ عیدی مهم نیست، بلکه اصل، دریافت عیدی است.
-هیچ‌گاه از کودکان نخواهید مبلغ عیدی خود را به شما بگویند، چرا که احتمال اینکه کودک دروغ بگوید زیاد است.
-اگر کودکتان مشاهده کرد فردی در دادن عیدی نسبت به او تبعیض قائل شده با او هم عقیده نشوید و سعی کنید این مسئله در خاطر او باقی نماند.
-عیدی دو یا چند کودک را با یک اسکناس هدیه نکنید، چرا که این کار باعث مشاجره بین آنها خواهد شد.
-هیچ‌گاه عیدی کودکان را به تأخیر نیندازید. بهتر است کودکان هر چه زودتر و بیشتر شاد شوند.
-در خصوص اینکه کودک می‌خواهد با عیدی خود چه کار کند با آنها صحبت کنیم تا هر چه نیاز و دوست دارند، تهیه کنند.

756 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

با درج نظر در سایت شما حریم خصوصی و شرایط و قوانین را خوانده و می پذیرید.
افزودن نظر
آخرین مطالب

پربیننده‌ترین‌ها
تماس
  • بازگشت به بالای سایت