فرزندپروری

چگونه الگوی خواب خوب را برای کودک خود تنظیم کنیم؟
خواب

چگونه الگوی خواب خوب را برای کودک خود تنظیم کنیم؟

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده لذت و هیجان زیادی به همراه دارد، اما کمبود خواب نیز به همراه دارد. این یک واقعیت است: نوزادان به راحتی شب نمی‌توانند بخوابند - بنابراین شما نیز نمی‌توانید.
خبر خوب این است که در 3 تا 6 ماهگی بچه‌ها معمولاً الگوی خواب منظمی پیدا می‌کنند و می‌توانند تا صبح سکوت کنند. با بلوغ مغز کودک در طی این چند ماه، احتمالاً شروع به پیاده کردن الگوی خواب می‌کنید - اگرچه ممکن است الگوی مورد نظرتان نباشد. اکنون با دنبال کردن این مراحل ساده به نوزاد تازه متولد شده خود کمک کنید تا الگوی خواب رویاهایتان را ایجاد کند.

1. علائم خسته شدن کودک خود را بشناسید

کودک در صورت نیاز به خواب به شما اطلاع می‌دهد. مراقب این علائم رایج خستگی باشید:

  • مالش چشم
  • خمیازه
  • نگاه کردن به شما
  • سر و صدا کردن

منتظر نمانید تا کودک، خود را خسته کند و او را در رختخواب قرار دهید. نوزادی که بیش از حد خسته شده مشکل بیشتری در زمین خوردن و خوابیدن دارد. سعی کنید یک قدم جلوتر بمانید و به دنبال نشانه‌هایی از خواب آلودگی آنها باشید تا اینکه کج و معوج باشند.

2. چرخه خواب شبانه روز کودک خود را تنظیم کنید

با شروع 2 هفتگی کودک‌، سعی کنید به او بیاموزید که "شب هنگام خواب است و روز هنگام تفریح."
در ساعات روز، موارد را برای کودک، تحریک و فعال نگه دارید. با آنها زیاد بازی کنید. سعی کنید بعد از تغذیه آنها را بیدار نگه دارید، نگران نباشید اگر چرت بزنند.
وقتی هوا تاریک است، پدر و مادر کم اهمیت‌‌تری برای کودک خود شوید. در یک اتاق نیمه تاریک به آنها غذا دهید. تمام عوامل محرک را کاهش دهید. به عنوان مثال، چراغ‌ها را کم و سر و صدا را نرم نگه‌دارید. به تدریج، آنها می‌فهمند که روز وقت تفریح است و شب نیست، بنابراین ممکن است وقتی بیرون هوا تاریک است نیز بخوابند.


3. جدا کردن غذا از خواب

پس از ماه اول، نمی‌خواهید اجازه دهید کودک هنگام خواباندن با تکان دادن، به خواب رود، زیرا می‌خواهید بفهمد که چگونه خود را بخواباند.
آنها ممکن است کمی بخورند، کمی چرت بزنند و بار دوم مقداری بیشتر بخورند. اگر وقتی به آنها غذا می‌دهید به خواب می‌روند و مرتب می‌خوابند، دست نگه‌دارید و آنها را در رختخواب بگذارید.

بعضی از والدین سعی می‌کنند شیر خشک، شیر مادر یا غذای کودک را بیشتر فشار دهند تا سعی کنند کودک را طبق برنامه بخوابانند یا بیشتر بخوابند. این برای کودک شما خوب نیست. درست مثل شما، وقتی بیش از حد غذا می خورید، کودک با غذای زیاد به اندازه کافی راحت نخواهد بود که بخوبی استراحت کند.

توجه: هرگز هنگام خواباندن بطری شیر را در دهان کودک قرار ندهید. این می تواند منجر به خفگی و عفونت گوش شود.

4. کودک خود را بعد از 2 ماهگی برای تغذیه بیدار نکنید

اگر کودک شما به طور مناسب وزن می‌گیرد ، مجبور نیستید او را شبانه برای تغذیه بیدار کنید. او باید برنامه خواب خود را پیدا کند. هنگامی که آنها در طول روز بیشتر غذا می‌خورند، نیازی به بیدار شدن و خوردن شبانه ندارند.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید کودک خود را بیدار کنید:

آنها در روز بیشتر از شب می‌خوابند و غذای روزانه خود را از دست می‌دهند.
اجازه ندهید بیش از 4 ساعت بدون غذا بخوابند. شاید لازم باشد کودک را برای تغذیه شب بیدار کنید، اما احتمالاً بهتر است سعی کنید عادات روزانه کودک را تغییر دهید تا اینکه بیدار کردن او را هر 4 ساعت در شب ادامه دهید.
متخصص اطفال کودکتان، شما را راهنمایی می‌کند. برای نوزادان نارس یا با نیازهای خاص، ممکن است لازم باشد تغذیه را تنظیم کنید.

پدر و مادر صبوری باشید

به یاد داشته باشید که انتظارات خود را واقع بینانه نگه دارید. برای چند ماه اول زندگی کودک خود، برای یک خواب پراکنده غیر قابل پیش بینی برنامه ریزی کنید. سعی کنید هنگام خواب کودک بخوابید، زیرا این ممکن است تنها استراحتی باشد که برای مدتی خواهید داشت!

اگر الگوی خواب کودکتان به طور ناگهانی تغییر کرد، علائم بیماری را بررسی کنید. این می‌تواند نشانه هشدار دهنده عفونت گوش باشد. یا ممکن است به سادگی یک چرخش جدید در توسعه آنها باشد.

منبع: WebMD Medical

355 رتبه بندی این مطلب:
5.0

نوشتن یک نظر

با درج نظر در سایت شما حریم خصوصی و شرایط و قوانین را خوانده و می پذیرید.
افزودن نظر
آخرین مطالب

پربیننده‌ترین‌ها
تماس
  • بازگشت به بالای سایت